Na het ontbijt vertrokken we vanuit het Guesthouse voor een stadswandeling met Benny, onze gids voor dit deel van de reis. Door de drukke straatjes vol winkeltjes en restaurantjes liepen we naar de noordelijke stadspoort waar we de stadsmuur beklommen en er na zo'n 1,5 km bij de oost-poort weer naar beneden gingen. De stadsmuur heeft vanuit de lucht gezien de vorm van een schildpad: in het oude China gold Pingyao als ‘schildpadstad’.
Geen hoogbouw hier maar hele oude pandjes en dat leverde weer wat mooie plaatjes op.

Verder lopend door de drukke Ancient Ming-Qing Street ('Wall Street of China') gingen we naar Rishengchang Former Bank, het eerste bankgebouw van China. Rishengchang betekent "Rijzende Zon ofwel welvaart". De bank werd opgericht in 1823 tijdens de Qing-dynastie. Het is nu het Rishengchang Financial House Museum en daar hebben we de verschillende ruimtes bekeken. Als je naar binnen loopt zie je als eerste de loketten van de kassiers, verderop liggen de verschillende kantoren waar handelaren hun zaken bespraken en het kantoor van de directeur. De kluisruimte ligt verzonken en wordt beveiligd door een metalen net.
Daarna bezochten we de Yamen, het oude stadskantoor uit de Qing-tijd waarin het gerechtsgebouw, kantoren, vergaderzalen en de oude gevangenis in zijn gevestigd. Het hele complex heeft een oppervlakte van duizenden vierkante meters. We zijn in de rechtzaal geweest, hebben de ruimte gezien waar gevangenen werden ondervraagd, de (doden)cellen en flink wat martelwerktuig: in martelen waren de Chinezen blijkbaar niet kinderachtig.

Na de lunch in ons Guesthouse hadden we de rest van de middag vrij en na een middagdutje zijn we naar de zuidpoort gelopen waar we nog een paar kleine musea hebben bezocht. Het leuke is dat in dit stadje een 60-plus regeling geldt: met een sticker op mijn paspoort kom ik overal gratis binnen. Het hilarische is echter dat ook Gesina zo'n sticker heeft gekregen!

's Avonds zijn we met een deel van de groep naar een restaurant tegenover het Guesthouse geweest voor het diner en daarna naar een karaoke-bar waar we uiteraard een geweldig optreden hebben gegeven (en de cocktails smaakten heerlijk). Chinezen zijn gek op karaoke!